Добро пожаловать!
логин *:
пароль *:
     Регистрация нового пользователя
 Беларускае народнае адзенне Страница - 6

The present album breaks down and classifies the peculiar features of the Byelorussian national dress. It covers the various types and forms of folk costume, techniques and methods of cutting out and making clothes, colour and composition aspects, trimmings and patterns as well as specific ways of wearing different garments. Costume peculiarities common in this or that region of Byelorussia are discussed.

The pictures in the album are dated by the time when the given set was most widely worn. The historical background, к рубахе. Безрукавка («горсет») - часть праздничного костюма-изготовлялась из фабричных тканей (шелк, бархат) разных расцветок, украшалась нашивками. Пояс разнообразен по цветовой гамме и орнаменту. Головные уборы девушек - венки, узкие рушники («скиндочка»), у замужних женщин - чепцы, капоры и др., но самой распространенной была намитка в виде рушника, которая искусно драпировалась множеством способов. Дополнялся костюм бусами.

Мужская одежда состояла из льняной рубахи навыпуск, узких брюк, пояса. Рубаха имела разрез на груди, отложной воротник. В отдельных регионах на нее надевали безрукавку («камизелька»). Дополнялся костюм кожаной сумочкой («калита»). Головными уборами были магерки, соломенные шляпы («брыль», «капелюш»), зимой - овчинные «кучмы» или «аблавухи» на меху. Из верхней одежды мужчины и женщины носили белые или серые свиты из сукна, белые или охристо-красные кожухи и кожушки, кожаные посталы (реже сапоги) и лыковые лапти.

В едином комплексе белорусской национальной одежды местной спецификой выделяется ряд отдельных законченных нарядов («строй»). Автор выделяет 6 регионов (Центральная Белоруссия, Понеманье, Наддвинье, Подне-провье, Западное и Восточное Полесье), а в них 22 самостоятельных наряда.

Лучшие достижения национальной белорусской одежды используются и переосмысливаются художни-ками-модельерами, в разработке сценических костюмов, мастерами народных художественных промыслов, остаются источником творческого вдохновения, высоким образцом искусства.

Evolution, component parts and major details of the traditional national costume are described. Its role in modern fashion developing, theatre setting and dress making is emphasized.

The bulk of the information in the book involves women’s wear which most vividly and fully incarnates artistic concepts maintained by the people, the scope of their phantasy, level of civilization and sense of proportion. Women’s set consisted of a gown, skirt, apron, waist-band, garset, head-dress and foot-gear.

The gown (kashulia), made of home-spun linen, had a tunic-like cut with straight shoulder insets or a yoke. Sleeves, shoulder insets, collar and bosom were ornamented with woven or embroidered patterns in red-and-black yarn, the composition of ornamenting depending on the region where the set belonged. The skirt (spadnitsa or andarak), made of wool or linen, varies in colour and pattern (might be checked or striped). The white linen apron had colouring and ornamenting similar to those of the gown. The waistcoat (garset), detail of a brightly coloured and ornamented festive attire, was made of industrially manufactured textiles, such as silk and velvet. The waist-bands also differed in colour gamut and ornament. On their heads young girls would wear coronets and narrow head-towels (skindochka), while married women wore bonnets and hoods. Still most women preferred namitkas (head-towels) which were skilfully draped in many ways. Strings of beads completed the costume.

Men’s set included a linen shirt worn over the trousers,

Le present ouvrage fournit les traits typiques du costume national bielorusse et leur classification. On y trouvera des types et formes differents du costume folklorique, les precedes de coupe et de couture, de construction de compositions chroma-tiques, d’ornement decoratif et les particularity de port. Les traits distinctifs des costumes nationaux selon les regions sont mis en relief.

Les illustrations de l’album sont pourvues de dates relatives a l’epoque ou l’on portrait ces vetements. L’auteur du texte decrit l’histoire, les pieces composantes et les elements constructifs du costume folklorique qui se formait depuis le XIIF siecle, simultanement avec la formation du peuple bielorusse, le role que ce costume joue dans la vie contemporaine, dans la pratique de confection des modeles et la scenographie.

L’attention de l’album est centree sur le costume feminin. C'est pour la raison que la creation artistique du peuple, la richesse de sa fantaisie, le niveau de gout y trouvent la pleine incarnation. L’ensemble du costume feminin est compose d’un chemisier, d’unejupe, d’un tablier, d’une ceinture, d’un corselet, d’une coiffure, de chaussures.

Le chemisier (kachulia) est en toile de lin tissee a la main, de coupe en tunique, a pieces droites rapportees sur les epaules ou a empiecement. Les manches, les pieces rapportees sur les epaules, le col, la poitrine etaient generalement garnis de dessins brodes ou tisses en file rouge et noir-rouge (bien que l’ornement du costume varie selon les regions indiquees). La jupe (spadnitsa, andarak) en lin ou en laine presente une multitude de cou-leurs et de dessins (a carreaux, a rayures). Le tablier blanc de lin a waist-band and a pair of narrow trousers. The shirt had a bosom cut and a turn-down collar. In certain regions a waistcoat (kamiselka) was worn over it. A leather hand-bag called calita was part of the garment, too. The head-dress was a maguerka or a straw-hat (bryl, kapeliush) and in the winter people would wear sheepskin hats or rabbit-fur hats with ear-flaps. Warm outside clothes included white and grey wollen svity, white or raddle sheepskin and leather coats, leather or bast sandals, sometimes boots, etc.

 
  • Публикация расположена в следующей рубрике:
  •  

     

    Другие материалы по теме. Литература. История Беларуси.

     

    Www.istmira.ru